VOLVER ( DÖNÜŞ) – 2006
Yönetmen:
Senarist:
Oyuncular:
Ödüller:
Cannes Film Festivali – En İyi Senaryo, En İyi Kadın Oyuncu
Volver, İspanyolca'da “Dönüş” manasına gelen bir kelime. İlk önce tam olarak anlamını kavrayamıyoruz ancak, filmin içine girdikçe sis perdesi filmi gerçeküstücülükten sıyırıcasına gözlerimizin önünde aralanırken her şeyi anlıyoruz açıkça. Bir döngü sanki film. Annelere olan çocuklara da oluyor. Aynı ailenin kadınları başka ailenin başka kadınlarını etkiliyor sürekli.
Almodovar, zaten kadınlara olan yakınlığı ve onları anlamadaki ustalığı ile bilinen bir yönetmen. Bu filmde de tüm filmlerinde olduğu kadar, hatta belki de daha fazla, gösteriyor bu yönünü. Ayrıca filmde hiç erkek karakter yok adı geçen erkek karakterler ya aldatan koca, ya çocuk tecavüzcüsü. Bu yüzdendir ki filmin her Almodovar filminden daha fazla feminist bir tavrını hissediyoruz.
Film, köyünü ziyarete gitmiş Raimunda, kardeşi Sole ve Raimunda'nın kızı Paula annelerinin mezarını temizlerken açılıyor. Sonra sırayla filmde etki yaratacak karakterleri görüyoruz. Agustina biraz kaçık ve köyün tek hippisi olan annesi 4 yıla yakın bir süredir kayıp. Ama Agustina Raimunda ve Sole'nin teyzesi Paula'ya bakmaktan çekinmeyen tek kişi. Raimunda – Sole'den farklı olarak- annesinden çok teyzesini seven bir kadın. Kızı ve pek de memnun olmadığı kocasıyla yaşarken çeşitli işlerde çalışarak hayatlarını kazanmaya çalışıyor ayrıca. Ama bir gün eve geldiğinde kocasını kızı tarafından öldürülmüş buluyor. Nedeni de kocasının kızına tecavüz etmeye kalkışması. Filmin ilerleyen zamanlarında aslında ölen adamın küçük Paula'nın babası olmadığını öğreniyoruz ki tüm filmin düğümü burada. Aynı anda Raimunda çok sevdiği teyzesinin de öldüğü haberini alıyor. Raimunda kanlı mutfağı temizlerken, gelen komşusu Emilio'nun lokantasını kullanmayı akıl ediyor ve dondurucuya ceseti saklıyor. Ceset ise günlerce orada kalıyor. Lokantaya gelen film ekibinin yemeklerinde ve partilerinde bile! Teyzesinin cenazesine gidemeyen Raimunda kızkardeşi Soledad'ı gönderiyor ve Soledad'a 4 yıl önce ölmüş annesi orada gözüküyor!
Film bir çok sürprize gebe ve asla temposundan veya yarattığı merak duygusundan ödün vermiyor. Tüm kadın oyunculukları inanılmaz derecede başarılı. Bunun yanı sıra, filme bir gerçeküstücü hava sezdirilmiş başlarda. Ama daha sonra “hayalet” karakterin makyajının değiştirilmesi ile bu bir sürpriz etkiye dönmüş. Filmin sonlarına doğru tahmin edilecek gibi de olsa bazı ironik tekrar eden sürprizlerle karşılaşıyoruz. Hayatın tekrarlarını biraz kör göze parmağım da olsa izliyoruz.
Volver Almodovar'ın kariyerinde feminizme en yakın film olarak anılacaksa da, biz herhangi bir Almodovar filmi izlerken izlediğimiz gibi, filmin sonunda ne olursa olsun, saçma bir gülümseme ile ayrılıyoruz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder